Hilde Bechert / Travel/Tourism, Culture/Tradition/Anthropology/Ethnic studies
German [OV]
00h43h00h00 min
The
"Pine Cone Train" takes three hours to travel along the
approximately 150 kilometre-long rail track from Digne-les-Bains to
Nice. The strange name of this private train in the south of France,
which has been operating since 1911, seems to originate from the age
of steam locomotives.
Due
to the many slopes on the line the train had to travel so slowly that
the passengers had time during the journey to gather pine cones for
the fireplace at home. The line, one of the most attractive in
France, first makes its way through the rugged mountains of
Haute-Provence, then continues along the valley of the Var to Nice on
the French Riviera. The train, often consisting of only one railcar,
travels on the first 100 kilometres through a breathtakingly
beautiful landscape, through 25 tunnels, over 16 viaducts and 13
metal bridges, past isolated farms and enchanted mountain villages,
where time seems to have passed without a trace. The people living
alongside the track love the seclusion: mountain farmers, hermits,
artists and even the railway employees enjoy their simple, solitary
existence. At some point the train then leaves the sparsely populated
mountain region and travels through vineyards and olive groves, signs
of a mild Mediterranean climate. Finally it reaches the glittering
city of Nice and, with this, the Côte d'Azur. Here everything is
bright and noisy, the colours as intoxicating as the sounds of the
sea, and the hustle and bustle of the Mediterranean metropolis seem
like a different world to the traveller.
In drei Stunden fährt der "Pinienzapfenzug" von Digne-les-Bains rund 150 Eisenbahnkilometer nach Nizza. Der seltsame Name für die bereits seit 1911 operierende südfranzösische Privatbahn, rührt wohl aus den Zeiten der Dampflokomotiven: Bei den vielen Steigungen der Strecke musste der Zug so langsam fahren, dass den Fahrgästen Zeit genug blieb, während der Reise Pinienzapfen für die heimische Feuerstelle einzusammeln. Die Strecke, eine der reizvollsten Frankreichs, führt zunächst durch die schroffen Berge der Haute-Provence, dann entlang des Tals des Var bis nach Nizza an die französische Riviera. Die ersten 100 km fährt der kleine, oft nur aus einem Triebwagen bestehende Zug durch eine atemberaubend schöne Landschaft, durch 25 Tunnel, über 16 Viadukte und 13 Metallbrücken, vorbei an einsamen Bahnhöfen und verwunschenen Bergdörfern, an denen die Zeit spurlos vorbei gegangen zu sein scheint. Die Menschen, die entlang der Strecke leben, lieben die Abgeschiedenheit: Bergbauer, Eremiten, Künstler und selbst die Bahnangestellten genießen ihr einfaches, zurückgezogenes Dasein. Irgendwann verlässt der Zug das dünn besiedelte Bergland und durchquert Weinberge und Olivenhaine, Zeichen mediterraner Milde. Schließlich erreicht er das glanzvolle Nizza, und damit die Côte d'Azur. Hier ist alles bunt und laut, die Farben rauschen wie das Meer, und das hektische Treiben der Mittelmeermetropole erscheint dem Reisenden wie eine andere Welt.
Key Information
Original Title | Reisewege - Frankreich - Der Pinienzapfenzug |
Genre |
Travel/Tourism Culture/Tradition/Anthropology/Ethnic studies |
Produced by: | Saarländischer Rundfunk |
Year Of Production | 2001 |
Duration | 00h43h00h00 min |
Country Of Origin | Germany |
Language Versions | German [OV] |
Cast & Crew
Director/s | Hilde Bechert |
Cast | |
Producer/s | |
Writer/s |