On February 14th 1945, the Frauenkirche (Church of Our Lady), the landmark of Dresden's Neumarkt, collapsed into a heap of debris. The magnificent gilded cross, the altar, the Silbermann organ and the bells burned beyond recognition. Until 1993 the ruins loomed as a warning of the horrors of war. There remained the memories of the people of Dresden of the soul of their city, as they named the church.
Then, however, the decision was made to reconstruct the church. To rebuild it with the same materials and methods, as true to the original as possible - this was the greatest challenge for the new constructors. The old stones from the mound of rubble were cleared away stone by stone and catalogued in order to use them again. The builders were often amazed by the technical ability of the craftsmen who constructed the building from 1726 to 1743. At that time George Bähr, the architect, had had the church built without exact statistical calculations. He found little support for his project and died in poverty and despair.
The reconstruction has now lasted almost as long as the original construction. Finally, however, a small miracle has emerged, forging historical links, a monument to the necessity of peace. Meanwhile the reconstructed church has become the new symbol of Dresden.
This long-term observation follows the reconstruction of the Frauenkirche. But the film also looks at the past, retracing the chequered history of the visionary George Bähr. The focus, however, is on the people today, for whom the reconstruction of this place of worship is a dream come true.
Am 14. Februar 1945 stürzt die Frauenkirche, das Wahrzeichen des Dresdener Neumarktes, in sich zusammen. Bis zur Unkenntlichkeit verbrennen das prachtvolle Turmkreuz, der Altar, die Silbermannorgel und die Glocken. Bis 1993 mahnen die Ruinen an die Schrecken des Krieges. Es bleiben die Erinnerungen der Dresdener an die Seele ihrer Stadt, wie sie die Kirche nennen.
Doch dann fällt die Entscheidung zum Wiederaufbau. Die Kirche mit denselben Mitteln und Methoden wie damals möglichst originalgetreu zu errichten, gilt als die größte Herausforderung für die neuen Bauherren. Die Steine des Trümmerberges werden Stück für Stück abgetragen, katalogisiert, um sie wieder verwenden zu können. Nicht selten staunen die Bauleute über das technische Vermögen der Handwerker, die das Bauwerk von 1726 bis 1743 errichteten. Der Baumeister George Bähr hatte die Kirche damals ohne genaue statische Berechnungen erbauen lassen. Er fand wenig Unterstützung für sein Projekt, starb verarmt und verzweifelt.
Der Wiederaufbau dauert nun nahezu ebenso lange wie der Bau damals. Doch am Ende steht ein kleines Wunder, das historische Brücken schlägt, das zum Frieden mahnt. Längst ist die wiedererstandene Frauenkirche zum neuen Symbol Dresdens geworden.
Die Langzeitbeobachtung rekonstruiert den Wiederaufbau der Frauenkirche. Der Film blickt aber auch in die Vergangenheit, zeichnet die wechselvolle Geschichte des Visionärs George Bähr nach. Im Mittelpunkt stehen aber die Menschen von heute, für die mit dem neu entstandenen Gotteshaus ein Traum in Erfüllung geht.
Key Information
__clip.originaltitle | Näher am Himmel - Der Wiederaufbau der Dresdener Frauenkirche |
__clip.genre |
Non-Fiction/Information History Religious buildings |
__clip.producedby | MDR, Arte |
__clip.yearofproduction | 2005 |
__clip.duration | 00h58h00h00 min |
__clip.countryoforigin | Germany |
__clip.languageversions | German [OV], French [DUB] |
Cast & Crew
__clip.director | Michael Erler |
__clip.cast | |
__clip.producers | MDR and ARTE 2005 |
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